Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες

Να διαπιστώσουν ότι µεταξύ των µαγνητών ασκούνται ελκτικές και απωστικές δυνάμεις.

Να γνωρίσουν ότι οι µαγνήτες έχουν πόλους και να συνδέσουν τις ελκτικές – απωστικές δυνάμεις µε τα δυο διαφορετικά είδη πόλων (βόρειος – νότιος)

Να διαπιστώσουν µέσα από δραστηριότητες ότι οι µαγνητικές βελόνες προσανατολίζονται προς µια κατεύθυνση.

Ηλεκτρομαγνητισµός

 

Μαγνήτες

Εκτελούν απλά πειράματα µε µαγνήτες, παρατηρούν, καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους, εξάγουν συµπεράσµατα.

Χρησιμοποιούν µαγνητικές βελόνες και διαπιστώνουν τον προσανατολισμό τους.

Να περιγράφουν και να ταξινομούν τα αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος (θερμικά, φωτεινά, µαγνητικά, χημικά, κ.ά.).

Να διατυπώνουν κανόνες και να ακολουθούν οδηγίες έτσι ώστε να αποφεύγουν την ηλεκτροπληξία ή την πρόκληση άλλων βλαβών στον οργανισμό τους ή στο σπίτι τους.

Να περιγράφουν τη σχέση ηλεκτρισμού – µαγνητισµού (πείραµα του Oersted) και τον τρόπο λειτουργίας των ηλεκτρομαγνητών.

Να κατασκευάζουν έναν απλό ηλεκτρομαγνήτη.

Να αναγνωρίζουν το ρόλο των ηλεκτρομαγνητών στην κατασκευή κινητήρων, γεννητριών και απλών συσκευών όπως ηλεκτρικό κουδούνι, ακουστικά κ.ά.

Το ηλεκτρικό ρεύμα και τα αποτελέσματα του Ηλεκτρόλυση υδατικού διαλύματος θειικού χαλκού µε ηλεκτρόδια άνθρακα (πείραµα επίδειξης)

Εκτελούν πειράματα και διαπιστώνουν θερμικά, µαγνητικά, φωτεινά και µηχανικά αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος.

Πείραµα Oersted.  Διαπιστώσεις –  συµπεράσµατα.

Κατασκευάζουν ηλεκτρομαγνήτες µε απλά υλικά και µελετούν τις ιδιότητές τους.

Καταγράφουν ή ζωγραφίζουν κανόνες ασφαλείας για τη χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος.

Να περιγράφουν τις ενεργειακές µετατροπές σε µία γεννήτρια (πείραµα του Faraday).

Να ερμηνεύουν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από την ηλεκτρική γεννήτρια.

Από το µαγνητισµό στον ηλεκτρισμό

 

(ώρες 10)

Εκτελούν το πείραµα του Faraday.

Διαπιστώσεις – συµπεράσµατα.