Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες
Να διερευνήσουν/γνωρίσουν τρόπους µε τους οποίους είναι δυνατόν να αποθηκευτεί ενέργεια για µετέπειτα χρήση (η µηχανική ενέργεια αποθηκεύεται σε ένα συµπιεσµένο ελατήριο, η χημική ενέργεια στη µπαταρία). Να περιγράφουν τη διαδικασία αποθήκευσης και µεταφοράς ενέργειας σε µια συγκεκριμένη συσκευή ή σύστημα (π.χ. η χημική ενέργεια του πετρελαίου µετασχηµατίζεται µε την καύση σε κινητική και σε θερμική που εκλύεται στο περιβάλλον ως θερμότητα. Να αναφέρουν συσκευές που µετασχηµατίζουν µια µορφή ενέργειας σε κάποια άλλη (το ηλεκτρικό κουδούνι από ηλεκτρική σε ηχητική). Να αναγνωρίζουν τη µορφή της εισερχόμενης ενέργειας και της εξερχόμενης σε συσκευές της καθημερινής τους εµπειρίας. (Πιστολάκι για τα µαλλιά: ηλεκτρική, θερμική, αυτοκίνητο: καύσιμα, κινητική). |
Μετατροπές ενέργειας Αποθήκευση ενέργειας και µετατροπές της |
Εκτελούν απλά πειράματα µετατροπών ενέργειας. Παρουσιάζουν τις παραπάνω µετατροπές µε σκίτσα, διαγράμματα, ιστογράμματα ή άλλους τρόπους µε το χέρι ή τον Η/Υ. (Αισθητική Αγωγή, Μαθηματικά, Πληροφορική). Κατασκευάζουν συσκευές ή παιχνίδια µε απλά υλικά τα οποία αποθηκεύουν ή µετατρέπουν ενέργεια (π.χ. ηλιακός θερμοσίφωνας, ηλιακός φούρνος, κτλ.). Παρουσιάζουν, µε σειρά σκίτσων ή άλλων µέσων, µετατροπές ενέργειας, τις οποίες έχουν διαπιστώσει εµπειρικά. |
Να αναγνωρίζουν την τροφή ως πηγή ενέργειας για τους οργανισμούς. Να διακρίνουν τους οργανισμούς σε αυτότροφους και ετερότροφους. Να προσδιορίζουν, στο άμεσο περιβάλλον τους, απλές τροφικές αλυσίδες, να τις περιγράφουν και να εντάσσουν τον άνθρωπο σε αυτές. Να συσχετίζουν τις παρεμβάσεις του ανθρώπου στις τροφικές αλυσίδες µε προβλήματα του περιβάλλοντος. |
Τροφικές σχέσεις ανάµεσα στους οργανισμούς (απλές τροφικές αλυσίδες) Προβλήματα του περιβάλλοντος από την παρέμβαση του ανθρώπου στις τροφικές αλυσίδες (ώρες 5 ) |
Ζωγραφίζουν απλές τροφικές αλυσίδες µε οργανισμούς που υπάρχουν στο άμεσο περιβάλλον τους. Συζητούν σχετικά µε προβλήματα που δηµιουργούνται από την εξαφάνιση ή µείωση του πληθυσμού κάποιου είδους και σχολιάζουν άρθρα, από εφημερίδες ή περιοδικά, σχετικά µε το θέμα. Επισκέπτονται ένα τοπικό οικοσύστημα (π.χ. ένα δάσος, µια λίμνη κτλ.) καταγράφουν τους οργανισμούς που συναντούν σ’ αυτό και σχηματίζουν απλές τροφικές αλυσίδες. Εκπονούν µελέτη µε θέμα: Γιαούρτι ή ψωμί: τα πολλά και διαφορετικά πρόσωπα της ενέργειας. Ασβέστιο – υδατάνθρακες: ο ρόλος τους στον ανθρώπινο οργανισμό (Γλώσσα, Μουσική, Αισθητική αγωγή, Θρησκευτικά). |