ΟΞΕΑ, ΒΑΣΕΙΣ, ΑΛΑΤΑ |
Στα ίχνη των οξέων και των βάσεων. Τα άλατα. Οξέα και βάσεις στην καθημερινή ζωή |
- να παρασκευάζουν δείκτη/δείκτες
- να διαπιστώνουν πειραματικά πώς ανιχνεύουμε αν μία ουσία είναι ή περιέχει οξύ ή βάση
- να διαπιστώνουν πειραματικά ότι μερικές ουσίες που χρησιμοποιούμε καθημερινά περιέχουν οξέα
- να διαπιστώνουν πειραματικά ότι μερικές ουσίες που χρησιμοποιούμε καθημερινά περιέχουν βάσεις
- να αναφέρουν τουλάχιστον δύο οξέα και δύο βάσεις
- να διαπιστώνουν πειραματικά την εξουδετέρωση ενός οξέος από μία βάση
- να αναφέρουν ότι οι ουσίες που προκύπτουν από την εξουδετέρωση ονομάζονται άλατα
- να αναφέρουν τουλάχιστον δύο άλατα που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή
- να διαπιστώνουν πειραματικά ότι τα οξέα διαλύουν τα άλατα
- να διαπιστώνουν πειραματικά ότι οι βάσεις διαλύουν τα λίπη να εξηγούν τη χρησιμότητα ορισμένων οξέων και βάσεων στην καθημερινή ζωή
- να αναφέρουν τους κινδύνους από την απρόσεχτη χρήση καθαριστικών και απορρυπαντικών
|
Οι μαθητές/-τριες, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού ακολουθούν όλα στάδια του διερευνητικού μοντέλου (εισαγωγικό έναυσμα/ερώτημα & διατύπωση υποθέσεων) και στη συνέχεια εμπλέκονται ενδεικτικά στις παρακάτω πειραματικές δραστηριότητες με απλά μέσα/υλικά και
ιδιοκατασκευές τους:
- παρασκευάζουν δείκτη/δείκτες, όπως πχ με κόκκινο λάχανο και στη συνέχεια να διαπιστώνουν πειραματικά πώς ανιχνεύουμε αν μία ουσία που χρησιμοποιούμε καθημερινά είναι ή περιέχει οξύ ή βάση
- διαπιστώνουν πειραματικά ότι μερικές ουσίες που χρησιμοποιούμε καθημερινά (όπως π.χ. το ξίδι, ο χυμός λεμονιού κ.ά.) περιέχουν οξέα,
- διαπιστώνουν πειραματικά ότι μερικές ουσίες που χρησιμοποιούμε καθημερινά περιέχουν βάσεις
- διαπιστώνουν πειραματικά την εξουδετέρωση ενός οξέος από μία βάση (όπως π.χ. του ξιδιού από τη μαγειρική σόδα)
- διαπιστώνουν πειραματικά ότι τα οξέα διαλύουν τα άλατα (πχ επίδραση του ξυδιού στην κιμωλία)
- διαπιστώνουν πειραματικά ότι οι βάσεις διαλύουν τα λίπη (πχ επίδραση του απορρυπαντικού στο λάδι) Μετά τον πειραματισμό και την καταγραφή των παρατηρήσεών τους, ακολουθούν οι φάσεις της εξαγωγής των συμπερασμάτων και της γενίκευσης.
Επιπρόσθετα, οι μαθητές/- τριες σύμφωνα με τις κατευθύνσεις ή/και με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού θα εμβαθύνουν/πληροφορηθούν για τα οξέα, τις βάσεις και τα άλατα μέσω πολυτροπικού περιεχομένου, όπως:
- ένθετων κειμένων (τα οποία μπορεί να περιέχουν πληροφορίες, επεξηγήσεις, αναφορές όπου κρίνεται σκόπιμο στον μικρόκοσμο, συσχετίσεις με άλλα φυσικά/χημικά φαινόμενα και την καθημερινή ζωή, οδηγίες για περαιτέρω πειραματισμό με απλά μέσα/υλικά και ιδιοκατασκευές των μαθητών/-τριών)
- παραπομπές σε συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό (προσομοιώσεις, οπτικοποιήσεις, εννοιολογικούς χάρτες, βίντεο, πειράματα, 3D χάρτες, εκπαιδευτικά παιχνίδια, κείμενα, podcast/broadcast, διαδραστικές ασκήσεις πρακτικής και εξάσκησης, χρονογραμμές, εικονικές περιηγήσεις, εικονικά αντικείμενα επαυξημένης πραγματικότητας κ.ά.
Προτεινόμενα Ένθετα:
- ρύπανση του περιβάλλοντος και όξινη βροχή (αναφορά στο pH)
- οξέα, βάσεις και άλατα στο ανθρώπινο σώμα, στη φύση και στα ζώα
- τρόποι προφύλαξης από τα οξέα και τις βάσεις στην καθημερινή ζωή
- Σταλακτίτες και σταλαγμίτες
|