Ε. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Για την εκπαίδευση η αξιολόγηση είναι μία από τις πλέον δυναμικές παραμέτρους που καθορίζουν τη σχολική μάθηση και αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση προκειμένου να ελεγχθεί ή να βελτιωθεί η επίτευξη του σκοπού και των βασικών στόχων του ΠΣ.
Όσον αφορά την αξιολόγηση των μαθητών/-τριών η καταγραφή παρατηρήσεων, σχολίων, κρίσεων, μετρήσεων, αποτελεσμάτων, συμπερασμάτων (…) στα φύλλα εργασίας από τους/τις ίδιους/-ες μαθητές/-τριες παρέχει τη δυνατότητα στον/στην εκπαιδευτικό για την αναλυτική (σε κάθε βήμα και ενέργεια) αξιολόγηση των μαθητών/-τριών, καθενός/-μίας ξεχωριστά, τόσο όσον αφορά την ενεργό συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία και τις γνώσεις που απέκτησαν όσο και τις δεξιότητες που ανέπτυξαν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Η καταγραφή μπορεί να γίνει είτε σε έντυπα είτε σε ηλεκτρονικά φύλλα εργασίας και η αναλυτική καταγραφή της διαδικασίας θα βοηθήσει στην αντικειμενικότερη αξιολόγηση των μαθητών/-τριών όσον αφορά το αν έχουν κατανοήσει το γνωσιακό αντικείμενο που έχουν διδαχθεί και μελετήσει αλλά και τις δεξιότητες που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Στα ΠΣ δίνεται έμφαση στην αξιοποίηση της περιγραφικής αξιολόγησης, ως μιας παιδαγωγικής λειτουργίας ενσωματωμένης δυναμικά στη διδακτική πράξη, η οποία αποβλέπει στον συνεχή έλεγχο της επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Έτσι, ανάλογα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να (ανα)διαμορφώνει με κατάλληλο τρόπο την εκπαιδευτική διαδικασία με στόχο την επίτευξη των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Η διαδικασία λοιπόν της αξιολόγησης, εκτός του ότι οδηγεί στην αντικειμενικότερη αξιολόγηση του/της μαθητή/-τριας, υπηρετεί και την ανάγκη της πληροφόρησης του/της εκπαιδευτικού για την αποτελεσματικότητα των επιλεγόμενων από αυτόν/-ήν παρεμβάσεων, επινοήσεων και ενεργειών κατά την εξέλιξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του όλου εκπαιδευτικού έργου.
Όσον αφορά τα κριτήρια της αξιολόγησης, με γνώμονα τη φιλοσοφία και το πλαίσιο του ΠΣ, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, μεταξύ άλλων, και να αποτιμώνται: η οικοδόμηση θεμελιωδών γνώσεων, η ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων, η διαμόρφωση θετικών στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών/-τριών στο μάθημα των Φυσικών, η ικανότητα πρόβλεψης και εξήγησης με βάση επιστημονικές έννοιες, ενός φαινομένου που περιγράφεται, η ικανότητα οργάνωσης και επεξεργασίας των δεδομένων και των πληροφοριών που συγκεντρώθηκαν, η εξαγωγή των συμπερασμάτων που προέκυψαν από τα στοιχεία, τις μετρήσεις και τα διαγράμματα, η ανακοίνωσή τους, καθώς και όποια άλλα κριτήρια που ο/η εκπαιδευτικός θεωρεί απαραίτητα για το συγκεκριμένο θέμα.
Επίσης προτείνεται η αυτοαξιολόγηση ως μέσο καλλιέργειας των μεταγνωστικών δεξιοτήτων αυτοελέγχου και αυτορρύθμισης της μαθησιακής διαδικασίας.