Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες
Να περιγράφουν τις µεταβολές των καταστάσεων της ύλης χρησιμοποιώντας τον όρο: µεταφέρεται ενέργεια (θερµότητα), και να τις συνδέουν µε τη µεταβολή στον τρόπο κίνησης των µορίων και όχι στη σύστασή τους.
Να περιγράφουν µε απλά λόγια παραδείγματα από την καθημερινή τους ζωή και να τα συνδέουν µε τις µεταβολές των καταστάσεων της ύλης. Να περιγράφουν µε απλά λόγια τα χαρακτηριστικά των αλλαγών της κατάστασης (µεταφορά θερμότητας, σταθερότητα στη θερμοκρασία). Να συνδέουν τη µεταβολή στο µήκος ή στον όγκο ενός σώματος µε τη µεταβολή της θερμοκρασίας. Να περιγράφουν, χρησιμοποιώντας την έννοια του µορίου, τη θερμική διαστολή και συστολή των σωμάτων. Να αναφέρουν και να περιγράφουν εφαρμογές από την καθημερινή ζωή της θερμικής διαστολής (κατασκευή σιδηροτροχιών, θερμοµέτρων κτλ.). |
Θερμότητα και υλικά σώματα H θερμότητα (απορρόφηση ή απώλεια) µεταβάλλει τον τρόπο κίνησης των µορίων του σώµατος. Τήξη, πήξη, υγροποίηση. Εξάτμιση, βρασμός. Διαστολή- συστολή στερεών, υγρών και αερίων σωμάτων. (ώρες 7) |
Παρουσιάζουν µε ποικίλους τρόπους (θεατρικό παιχνίδι, ζωγραφική, κείμενα κτλ.) τις µεταβολές των καταστάσεων της ύλης σε µοριακό επίπεδο (Αισθητική Αγωγή, Γλώσσα).
Παρακολουθούν πειράματα τήξης, πήξης, εξάτμισης, βρασμού, υγροποίησης µε χρήση απλών υλικών, καταγράφουν τα αποτελέσματα εξηγούν µε απλά λόγια, διατυπώνουν συµπεράσµατα και κάνουν προβλέψεις. Παρακολουθούν πειράματα διαστολής – συστολής στερεών, υγρών και αερίων σωμάτων µε χρήση απλών υλικών, καταγράφουν τα αποτελέσματα, εξηγούν µε απλά λόγια, διατυπώνουν συµπεράσµατα και κάνουν προβλέψεις. |