Συγκεντρωτική Απεικόνιση του Προγράμματος Σπουδών
Εισαγωγικό Ένθετο: Ενέργεια και Ύλη, ένα Ενιαίο Φυσικό Μέγεθος, Δημιουργία του Σύμπαντος
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | Εισαγωγικό Ένθετο: Ενέργεια και Ύλη, ένα Ενιαίο Φυσικό Μέγεθος, Δημιουργία του Σύμπαντος |
|
Παρουσιάζεται στους/στις μαθητές/-τριες σχετικό υλικό με εικόνες, προσομοιώσεις και παραδείγματα που συσχετίζουν την ενέργεια και την ύλη ως τα δύο «πρόσωπα» του ίδιου φυσικού μεγέθους, της ενέργειας-ύλης και εξηγούν ότι από την ενέργεια προέκυψε η ύλη (κατά τη Μεγάλη Αρχή) και δημιουργήθηκε το σύμπαν.
Οι μαθητές/-τριες μέσω του σχετικού υλικού:
|
Ενέργεια, Μορφές ενέργειας
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | ||
Ενέργεια – Μορφές Ενέργειας |
|
Παρουσιάζεται στους/στις μαθητές/-τριες κατάλληλο υλικό ως έναυσμα, προκειμένου να προβληματιστούν και να διατυπώσουν υποθέσεις και ακολουθούν σχετικές δραστηριότητες.
Ενδεικτικά, οι μαθητές/-τριες:
Οι μαθητές/-τριες καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και διατυπώνουν τα συμπεράσματά τους. Ακολουθούν δραστηριότητες εμπέδωσης και γενίκευση με την υποστήριξη και ψηφιακού υλικού (π.χ. βίντεο, εικόνες, ηχητικά, προσομοιώσεις, |
Ύλη, Μορφές ή καταστάσεις της Ύλης, Στερεά, Υγρά, Αέρια
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | Ύλη, Μορφές ή Καταστάσεις της Ύλης: Στερεά, Υγρά, Αέρια |
|
Παρουσιάζεται στους/στις μαθητές/-τριες κατάλληλο υλικό (π.χ. εικόνες, κείμενα, ηχητικά αποσπάσματα κ.λπ.) ως έναυσμα, προκειμένου να προβληματιστούν και να διατυπώσουν υποθέσεις για τα υπό μελέτη φαινόμενα.
Ακολουθεί ο πειραματισμός από τους/τις μαθητές/-τριες (σε ομάδες) με απλά υλικά και ιδιοκατασκευές. Ενδεικτικά, οι μαθητές/-τριες:
|
Όγκος: Μετρήσεις Όγκου
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | Όγκος: Μετρήσεις Όγκου |
|
|
Μάζα: Συγκρίσεις/Μετρήσεις Μαζών
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | Συγκρίσεις/Μετρήσεις Μαζών |
|
Καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και διατυπώνουν τα συμπεράσματά τους. Ακολουθούν δραστηριότητες εμπέδωσης και γενίκευσης με την υποστήριξη και ψηφιακού υλικού (π.χ. βίντεο, εικόνες, ηχητικά, ιδιοκατασκευές, τεχνολογικές κατασκευές, προσομοιώσεις, τρισδιάστατες αναπαραστάσεις, ψηφιακές δραστηριότητες και παιχνίδια κ.λπ.) από το φωτόδεντρο, το αποθετήριο Αίσωπος, την εκπαιδευτική τηλεόραση και αξιόπιστες διαδικτυακές πηγές με ελεγμένο και επιστημονικά ορθό περιεχόμενο. |
Ένθετο: Δομή της Ύλης
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | Ένθετο: Δομή της Ύλης | Βασικό Ένθετο: Η Δομή της Ύλης.
Αξιοποίηση κατάλληλων αναλογιών και προσομοιώσεων για την εισαγωγή του μοντέλου του μικρόκοσμου. Τα σωματίδια ύλης, τα στοιχειώδη και τα σύνθετα σωματίδια, από τα quark στα πρωτόνια και στα νετρόνια, στον πυρήνα και στα ηλεκτρόνια, στο άτομο, στα μόρια, στα υλικά σώματα. Προσομοιώσεις του μικρόκοσμου (κινήσεις των μορίων στις τρεις καταστάσεις της ύλης). Προτεινόμενα Ένθετα Κείμενα
|
Μεταμορφώσεις Ενέργειας, Αποθήκες Ενέργειας, Υποβάθμιση της Ενέργειας
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | Μεταμορφώσεις Ενέργειας, Αποθήκες Ενέργειας, Υποβάθμιση της Ενέργειας |
|
Παρουσιάζεται στους/στις μαθητές/-τριες κατάλληλο υλικό (π.χ. εικόνες, κείμενα, ηχητικά αποσπάσματα κ.λπ.) ως έναυσμα, προκειμένου να προβληματιστούν και να διατυπώσουν υποθέσεις για τα υπό μελέτη φαινόμενα.
Ακολουθεί ο πειραματισμός από τους/τις μαθητές/-τριες (σε ομάδες) με απλά υλικά και ιδιοκατασκευές. Ενδεικτικά, οι μαθητές/-τριες:
Καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και διατυπώνουν τα συμπεράσματά τους. Ακολουθούν δραστηριότητες εμπέδωσης και γενίκευσης με την υποστήριξη και ψηφιακού υλικού (π.χ. βίντεο, εικόνες, ηχητικά, ιδιοκατασκευές, τεχνολογικές κατασκευές, προσομοιώσεις, τρισδιάστατες αναπαραστάσεις, ψηφιακές δραστηριότητες και παιχνίδια κ.λπ.) από το φωτόδεντρο, το αποθετήριο Αίσωπος, την εκπαιδευτική τηλεόραση και αξιόπιστες διαδικτυακές πηγές με ελεγμένο και επιστημονικά ορθό περιεχόμενο. |
Ένθετο: Τροφές και Ενέργεια
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | Ένθετο: Τροφές και Ενέργεια | Βασικό Ένθετο /α : Τροφές και Ενέργεια
Ο ανθρώπινος οργανισμός ως μετατροπέας ενέργειας. Η τροφή ως πηγή ενέργειας για τους οργανισμούς. Ενεργειακό περιεχόμενο των τροφών, μονάδες μέτρησης της ενέργειας (και των τροφίμων). Κατηγορίες τροφών (λίπη, υδατάνθρακες κτλ.). Ενέργεια και σωματική δραστηριότητα. Οι διατροφικές συνήθειες του σύγχρονου ανθρώπου. Προβολή θετικών διατροφικών συνηθειών. Προτεινόμενα Ένθετα Κείμενα
|
Ανανεώσιμες/Καθαρές και μη Μορφές Ενέργειας
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | Ανανεώσιμες/Καθαρές και μη Μορφές Ενέργειας |
|
Παρουσιάζεται στους/στις μαθητές/-τριες κατάλληλο υλικό (π.χ. εικόνες, κείμενα, ηχητικά αποσπάσματα κ.λπ.) ως έναυσμα, προκειμένου να προβληματιστούν και να διατυπώσουν υποθέσεις για τα υπό μελέτη φαινόμενα.
Ακολουθούν δραστηριότητες και πειραματισμός από τους/τις μαθητές/-τριες (σε ομάδες) με απλά υλικά και ιδιοκατασκευές. Ενδεικτικά, οι μαθητές/-τριες:
Καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και διατυπώνουν τα συμπεράσματά τους. Ακολουθούν δραστηριότητες εμπέδωσης και γενίκευσης με την υποστήριξη και ψηφιακού υλικού (π.χ. βίντεο, εικόνες, ηχητικά, ιδιοκατασκευές, τεχνολογικές κατασκευές, προσομοιώσεις, τρισδιάστατες αναπαραστάσεις, ψηφιακές δραστηριότητες και παιχνίδια κ.λπ.) από το φωτόδεντρο, το αποθετήριο Αίσωπος, την εκπαιδευτική τηλεόραση και αξιόπιστες διαδικτυακές πηγές με ελεγμένο και επιστημονικά ορθό περιεχόμενο. Προτεινόμενα Ένθετα Κείμενα
|
Σχέδιο Εργασίας: Οικονομία στη Χρήση της Ενέργειας
Θεματικά Πεδία, Θεματικές Ενότητες, Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα, Ενδεικτικές Δραστηριότητες
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΛΗ | Σχέδιο Εργασίας:
Οικονομία στη Χρήση της Ενέργειας |
|
|
Προτεινόμενα διαθεματικά σχέδια εργασίας
ΤΑΞΗ Ε
Θέμα: Πηγές ενέργειας στον τόπο µου. Οι µαθητές εργάζονται οµαδικά και συλλέγουν πληροφορίες για τις ενεργειακές ανάγκες του στενότερου (οικία, σχολείο) και του ευρύτερου περιβάλλοντος (δήμος ή νομός). Κατασκευάζουν πίνακες στους οποίους κατατάσσουν τους ενεργειακούς καταναλωτές (οικίες, εργοστάσια, βιοτεχνίες, δηµόσιους χώρους κτλ.) µε βάση τις ενεργειακές τους ανάγκες, αναζητούν τις πηγές ενέργειας (υδροηλεκτρικά εργοστάσια, ανεμογεννήτριες, υγρά καύσιμα, ορυκτά καύσιμα κτλ.) και σημειώνουν ποιες από αυτές βρίσκονται στον τόπο τους και ποιες όχι. Πάνω στο χάρτη της περιοχής σημειώνουν τις ενεργειακές πηγές. Προσδιορίζουν τη µορφή ενέργειας που έχει αποθηκευθεί, τη διαδικασία µετασχηµατισµού της και τον τρόπο µεταφοράς της στον τόπο κατανάλωσης. Με συνεντεύξεις από ειδικούς ή από βιβλιογραφικές πηγές ή από το διαδίκτυο διακρίνουν ποιες από τις παραπάνω διαδικασίες είναι φιλικότερες προς το περιβάλλον. Πραγματοποιούν επισκέψεις στους τόπους παραγωγής της ενέργειας. Αναζητούν και καταγράφουν από ιστορικές πηγές ή διηγήσεις µεγαλύτερων τις ενεργειακές ανάγκες του τόπου τους κατά το παρελθόν και τις συγκρίνουν µε τις σημερινές. Αναζητούν και καταγράφουν τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από τη διαφοροποίηση των ενεργειακών αναγκών και τη συνδέουν αυτή τη διαφοροποίηση µε τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής του ανθρώπου. Επιλέγουν µια δραστηριότητα-ασχολία η οποία αναπτύσσονταν στην περιοχή τους παλαιότερα (π.χ. κτηνοτροφία, γεωργία, οινοποιία, επιπλοποιία κτλ.), βλέπουν πώς αυτή εξελίχθηκε στο χρόνο και κατασκευάζουν φωτογραφικό άλμπουμ ή ζωγραφίζουν µε θέμα την εξέλιξη της δραστηριότητας. Συνδέουν την εξέλιξη µε τη διαφοροποίηση των χρησιμοποιούμενων ενεργειακών πηγών ή µορφών ενέργειας. Συλλέγουν κείμενα από τη λογοτεχνία ή τη λαϊκή παράδοση (µύθους, δηµοτικά ή λαϊκά τραγούδια κτλ.) στα οποία να περιγράφεται η εξέλιξη της δραστηριότητας. Θεμελιώδεις διαθεματικές έννοιες: Μεταβολή, Πολιτισμός, Αλληλεπίδραση. Προεκτάσεις: Μαθηματικά, Ιστορία, Γλώσσα, Γεωγραφία, Τεχνολογία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Αισθητική αγωγή.