Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες
Να διαπιστώσουν ότι ο ήχος παράγεται από τις παλμικές κινήσεις των σωμάτων.
Να παρατηρούν, να διαπιστώνουν και να περιγράφουν το διαφορετικό τρόπο µε τον οποίο συµπεριφέρονται διάφορα υλικά στον ήχο (κάποια τον ανακλούν, κάποια τον απορροφούν, κάποια του επιτρέπουν να διαδοθεί). Να αναγνωρίζουν µέσα από δραστηριότητες ότι η µορφή του παραγόμενου ήχου επηρεάζεται από το υλικό και το σχήμα ενός σώματος (µια συµπαγής σφαίρα, όταν κτυπηθεί, παράγει διαφορετικό ήχο από µια κούφια ή από µια σφαίρα άλλου υλικού). Να ορίζουν τον ήχο ως µορφή ενέργειας που προκαλεί το αίσθημα της ακοής. Να περιγράφουν τις µετατροπές της ενέργειας από την παραγωγή του ήχου µέχρι να τον αντιληφθεί ο άνθρωπος. |
Ο ήχος Παραγωγή και διάδοση του ήχου Ενέργεια και ήχος |
Εκτελούν δραστηριότητες παραγωγής ήχου µε διάφορα σώματα.
Εκτελούν δραστηριότητες ανάκλασης, διάδοσης και απορρόφησης του ήχου. Πειραματίζονται µε διάφορα υλικά σώματα και µε διαφορετικά σχήματα του ίδιου σώματος για τον ήχο που παράγεται. Αναφέρουν τρόπους ενδυνάμωσης ή ελάττωσης του ήχου που παράγεται. Μαγνητοφωνούν και ακροώνται ήχους που «χαϊδεύουν» και ήχους που ενοχλούν τα αυτιά µας (Γλώσσα, Μουσική, Αισθητική αγωγή). |
Να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα µέρη του αυτιού.
Να περιγράφουν τα βασικά στάδια της λειτουργίας της ακοής. Να περιγράφουν προβλήματα ακοής και να τα συσχετίζουν µε περιβαλλοντικούς παράγοντες (π.χ. θόρυβος) ή συνήθειες της καθημερινής ζωής. |
Ανθρώπινος οργανισμός – Ακοή – αυτί Μέρη του αυτιού Η λειτουργία της ακοής Παράγοντες που επηρεάζουν τη λειτουργία της ακοής (ώρες 5) |
Παρατηρούν σε εικόνες τα µέρη του αυτιού και εντοπίζουν αυτά που φαίνονται και αυτά που δεν είναι ορατά.
Σημειώνουν ήχους του περιβάλλοντός τους και διακρίνουν αυτούς που είναι ανεκτοί στο αυτί από αυτούς που δηµιουργούν προβλήματα στην ακοή τους. Συνομιλούν µε ωτορινολαρυγγολόγο σχετικά µε το τι πρέπει να κάνουν ώστε να προστατέψουν την ακοή τους. |