Στόχοι, Θεματικές ενότητες, Ενδεικτικές δραστηριότητες

Να ταξινομούν υλικά σώματα της καθημερινής τους εµπειρίας σε άβια και έμβια.

Να αναγνωρίζουν ότι όλοι οι οργανισμοί είναι φτιαγμένοι από κύτταρα.

Να διακρίνουν βασικά µέρη του κυττάρου (κυτταρική µεµβράνη, κυτταρόπλασμα, πυρήνας).

Να διακρίνουν τους οργανισμούς σε µονοκύτταρους και πολυκύτταρους.

Να αναγνωρίζουν την ύπαρξη µικροοργανισµών στο περιβάλλον τους.

Να διακρίνουν, µέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα (ζυμώσεις, αλλοίωση τροφών), τους µικροοργανισµούς σε ωφέλιμους και βλαβερούς για τον άνθρωπο ή το περιβάλλον.

Να αναγνωρίζουν τη σχέση των µικροοργανισµών µε τον άνθρωπο και τους άλλους οργανισμούς στο περιβάλλον τους.

Έμβια ύλη

Κύτταρο, Μονοκύτταροι         – Πολυκύτταροι οργανισμοί

Μικροοργανισμοί

Χαρακτηριστικά είδη µικροοργανισµών

Μικροοργανισμοί και άνθρωπος (ζυμώσεις)

Σε κατάλληλους πίνακες τοποθετούν εικόνες υλικών σωμάτων χωρίζοντάς τα σε έμβια και άβια.

Παρατηρούν εικόνα κυττάρου και ονομάζουν τα βασικά µέρη του.

Παρατηρούν στο µικροσκόπιο κύτταρα, τα ζωγραφίζουν και αναγνωρίζουν τα µέρη τους.

Συγκεντρώνουν εικόνες µονοκύτταρων και πολυκύτταρων οργανισμών και τις ταξινομούν.

Παρατηρούν εικόνες µικροοργανισµών, µε τη βοήθεια στοιχείων που τους δίνονται, εντοπίζουν το πού µπορεί να απαντώνται συνήθως και τους διακρίνουν σε ωφέλιμους και βλαβερούς.

Συγκεντρώνουν εικόνες από την καθημερινή ζωή σχετικές µε τη δράση των µικροοργανισµών (ξίνισμα γάλακτος, παρασκευή γιαουρτιού, τυριού, κρασιού κτλ.).

Συλλέγουν πληροφορίες για τη µέθοδο παρασκευής του γιαουρτιού άλλοτε και τώρα. Παρασκευάζουν γιαούρτι στην τάξη και προσδιορίζουν το ρόλο των µικροοργανισµών στη διαδικασία παραγωγής του. (Ιστορία, Γλώσσα)

Αφήνουν ένα λεμόνι ή µια φέτα ψωμί να µουχλιάσει, παρατηρούν τους µύκητες στο µικροσκόπιο και ζωγραφίζουν.

Να διακρίνουν τα σπονδυλωτά από τα ασπόνδυλα. Πολυκύτταροι οργανισμοί Παρατηρούν φωτογραφίες σπονδυλωτών και ασπόνδυλα     και   τις   ταξινομούν     στις   δύο κατηγορίες.
Να ταξινομούν τα σπονδυλωτά σε επιμέρους οµάδες (θηλαστικά, πτηνά, αµφίβια, ψάρια και ερπετά).

Να οµαδοποιούν τα θηλαστικά µε κριτήριο το είδος της τροφής τους (φυτοφάγα – σαρκοφάγα) και να διακρίνουν χαρακτηριστικά τους που σχετίζονται µε αυτό.

Να διακρίνουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των µεγάλων θηλαστικών (ελέφαντας, λιοντάρι, καμήλα, φάλαινα) και να τα συσχετίζουν µε την ανάγκη επιβίωσής τους στο περιβάλλον στο οποίο ζουν (τροφή, κλίμα, εχθροί).

Ασπόνδυλα – σπονδυλωτά

Οµάδες σπονδυλωτών

Θηλαστικά Χαρακτηριστικά

µεγάλων θηλαστικών, προσαρμογές στο περιβάλλον  που ζουν, φυτοφάγα – σαρκοφάγα

(ώρες 6)

Οµαδοποιούν τα σπονδυλωτά των παραπάνω φωτογραφιών σε επιμέρους κατηγορίες (θηλαστικά, πτηνά, αµφίβια, ψάρια και ερπετά).

Συγκεντρώνουν εικόνες θηλαστικών και τις τοποθετούν σε στήλες ανάλογα µε το είδος της τροφής τους. Καταγράφουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε κατηγορίας και εξηγούν το ρόλο τους (π.χ. Τα σαρκοφάγα ζώα είναι επιθετικά, έχουν µυτερά δόντια και σουβλερά νύχια για να συλλαμβάνουν την τροφή τους.)